Thursday, September 22, 2005
ام.اس 4...
با وجود تحقيقات فراوان علت بروز بيماري ام.اس هنوز مشخص نيست. عوامل متعددي در بروز اين بيماري مطرح شده اند اما علت اصلي آن در هاله اي از ابهام باقي مانده است. اگر چه فرضياتي در زمينه نقش ويروس ها به عنوان عامل بروز ام.اس موجود است اما تا كنون هيچ مطالعه علمي قابل اعتمادي، ويروس خاصي را به عنوان علت بيماري معرفي نكرده است. امروزه دانشمندان بر اين مسئله اتفاق نظر دارند كه احتمالا مجموعه اي از عوامل در بروز بيماري ام.اس نقش دارند.
به نظر مي رسد كه عوامل ژنتيكي در ميزان استعداد ابتلا به بيماري نقش دارد. به احتمال قوي اين بيماري به خودي خود ارثي نيست بلكه استعداد ابتلا به بيماري، جنبه ژنتيكي دارد و اگر فرد مستعد از نظر ژنتيكي با عوامل محيطي خاصي كه تا كنون ناشناخته باقي مانده است مواجه شود، بيماري ام.اس بروز مي كند. مطالعات انجام شده روي دو قلوها نيز فرضيه وجود عوامل تحريك كننده محيطي را تاييد مي كند.
تفاوت هايي از نظر ميزان استعداد ابتلا به بيماري در بين نژاد هاي مختلف وجود دارد. براي مثال ساكنان اروپاي شمالي بيشتر از سياه پوستان آفريقا به اين بيماري مبتلا مي شوند. به علاوه ميزان بروز بيماري در مردان آفريقايي آمريكايي ساكن ايالات متحده بيشتر از مردان سياه پوست ساكن آفريقا و كمتر از مردان سفيد پوست ايالات متحده است.
ميزان ابتلا و پراكندگي جغرافيايي بيماري:ام.اس بيش از 400 هزار نفر را در آمريكاي شمالي مبتلا كرده است، به علاوه تقريبا 500 هزار نفر در اروپا و در كل 5/2 ميليون نفر در سراسر دنيا به اين بيماري مبتلا هستند.
ميزان بروز بيماري در مناطق مختلف جهان متفاوت است به طوري كه اين بيماري در مناطقي كه از نظر اقتصادي پيشرفته تر هستند بيشتر مشاهده مي شود. شواهد محكم مبني بر وجود تفاوت هاي جغرافيايي از نظر ميزان استعداد ابتلا به بيماري ام.اس وجود دارد. بيشترين ميزان شيوع ام.اس در مناطق آب و هوايي معتدل و كمترين ميزان آن در مناطق داراي آب و هواي گرم است.
بسياري از مطالعات حاكي از آنند كه ميزان شيوع بيماري ام.اس با دور شدن از خط استوا در هر دو نيمكره شمالي و جنوبي افزايش مي يابد. براي مثال در اروپا ميزان بروز بيماري از جنوب به شمال افزايش مي يابد.
سن شروع بيماري:
بيماري ام.اس معمولا بين افراد 20 تا 40 سال ديده مي شود. اما در پاره اي از موارد ممكن است زودتر يا ديرتر آغاز شود. متوسط سن شروع بيماري، 30 سالگي است و به نظر مي رسد كه اين مسئله در سراسر دنيا
يكسان باشد.
نسبت جنسيتي:
بسياري از بيمارهاي خود ايمني از جمله ام.اس، توزيع جنسيتي نا همگوني دارند و خانم ها را بيشتر از آقايان مبتلا مي كنند. اين مسئله در مورد بيماري ام.اس نيز صادق است به طوري كه ميزان ابتلا خانم ها، تقريبا 2 برابر آقايان است.
عوامل وراثتي:
اين سوال كه آيا ام.اس يك بيماري ارثي است يا خير مسئله بسيارمهمي است زيرا بسياري از زنان مبتلا، در سنين باروري هستند. خطر بروز بيماري ام.اس در فرزندان يك بيمار مبتلا به ام.اس فقط اندكي از جمعيت عمومي بيشتر است. اگر تنها يكي از والدين مبتلا به ام.اس باشد، خطر ابتلا فرزندان بسيار اندك است.
بارداري و ام.اس:
به نظر نمي رسد كه بار داري خطر كلي عود بيماري را در مجموع افزايش دهد. گزارشاتي مبني بر كاهش خطر عود بيماري در دوران بار داري و افزايش مجدد آن در چند ماه اول پس از بار داري وجود دارد.در طول بارداري ممكن است نياز به قطع داروهاي خاصي وجود داشته باشد، لذا بهتر است خانم هاي مبتلا به بيماري ام.اس قبل از بار دار شدن حتما در مورد داروهاي خود با پزشك متخصص مشورت كنند.

<< صفحه‌ی اصلی