Monday, October 02, 2006
آرامش اعصاب...
بيماري روحي بيماريي نيست که به‌ طور ناگهاني بروز کند، بلکه عوامل مختلف تدریجی دارد.
خوشبختانه، بعضي از علل بروز بيمار‌يهاي رواني به تغذيه مربوط مي‌شود و با تغيير برنامه غذايي برطرف مي شود. از مدتها پيش، ثابت شده است که کمبود ويتامينها‌ي گروه «ب» نوعي جنون ايجاد مي کند.
تحقيقات نشان مي‌دهد کساني که برنامه غذايي بدون ويتامينهاي ‌گروه «ب» و «ب1» و «ب3» و «ب6» دارند به اختلال رواني و اضطراب شديد و افسردگي مبتلا مي شوند. ماءالشعير و جوانه گندم و جو و غلات و نان سبوسدار و جگر و قلوه انواع گوشت و دانه آفتابگردان و بادام زميني و موز و برگه آلو و آب پرتقال سرشار از ويتامينهاي ‌گروه «ب» است.
چنانچه غذاي شما حاوي كلسيم كافي نباشد، ميزان کلسيم در بدن شما پايين مي آيد و - در نتيجه - اعصاب شما تحريک مي شود. شير و فراورده‌هاي آن بهترين منبع کلسيم است. توصيه مي‌کنیم مصرف آنها را جدي بگيريد.
خوب است بدانيد که کلسيم زماني به طور مؤثر جذب بدن مي‌شود که ويتامين«دي» به ميزان کافي در روده‌ها باشد. اگر شما زندگي بدون تحرک و آرامي داريد، مقدار زيادي کلسيم مصرف کنيد. در اين مورد، توصيه مي‌کنیم که غذاي خود را با قرص «دی» تقويت كنيد.
چند نكته:
- براي حفظ سلامت و لذت بردن از شادابي زندگي، غذاهايي بخوريد كه حاوي انواع ويتامينها‌ باشد.
- وقتي عصباني و بیحوصله شديد، تا آ‌نجا که ممکن است، علت واقعي آن را بررسي و کشف کنيد؛ و اگر نتوانستيد، به روانشناس مراجعه کنيد تا او به شما کمک کند.
- فراموشي‌ و ضعف حافظه نيز از کمبود غذايي است. روانشناسان مي گويند که فراموشي با پيري پیوندی ندارد و ممكن است عارضه‌ کمبود غذايي باشد.
- تغذيه‌ نامناسب در اعصاب و روان آدمي تأثير بدي مي‌گذارد و سبب مختل شدن فعاليت دیگر سامانه های بدن نیز مي شود. توصيه‌
همه‌ متخصصان اين است که به آ‌نچه مي‌خوريد دقت کنيد و بکوشيد تا مواد غذايي مغذي و مفيد را جايگزين مواد غذايي کم ارزش كنيد.
منبع

<< صفحه‌ی اصلی